Friday 13 May 2011

Kisah 12 Mei

Assalamualaikum..

Apa kabar kalian?Sehatkah?demam?batuk?selsema?Alahai..kesiannya..Makan ubat eh..Jangan nakal-nakal berpanas,berhujan kat luar tu..Duk diam-diam dalam rumah tau..(haha muntah tengok ayat pondan ni)..

*KESAH AKU HARI INI*

Aku bertolak dari bilik (hostel) menuju ke kuliyah ngam-ngam selepas sembahyang zuhur (1.45pm)..Bukan menuju ke kelas,tapi pergi semata-mata nak beli buku teks dan kalkulator finance dengan total harga kedua-duanya RM215..Ok fine!Bayar jugak la walaupun tangan menggeletar.. Dalam hati tekad dah 'no lunch untuk hari ni.no breakfast sepanjang next week.no nasi goreng pataya untuk sepanjang sem ni and macam-macam no lagi lah'..Hanya 1 subjek aku ambik untuk short sem ni tapi belanjanya cukup besar..Aku bersuara lagi dalam hati 'jangan berkira dalam menuntut ilmu'.. (^_^)..

Aku melangkah pergi ke bus stop dengan hati seakan-akan menangis tapi wajah cool je control ayu..Sekelip mata beg duit kempis wei,mana tak nangis..Dengan muka tak ceria langsung aku menunggu bas rapid yang katanya rapid tapi langsung tak rapid pun..Siput babi lagi laju..Mana tak nya,1 jam jugak menunggu bas tu!Bila dah tiba,berebut-rebut naik dengan student lain..Yang lelaki pun berebut laju-laju seolah-olah dia tu nak cepat sangat,macam nak pergi kejar bini yang dah nak bersalin kat hospital..Tak macho langsung la kau berkelakuan begitu..

Tiba-tiba tambang tak boleh pakai duit dah..Kena beli kad?watdahek?Semester baru bukak,sistem rapid pun nak buat benda baru jugak..Kena keluarkan duit minimum Rm5 untuk kad & kredit..Cis,kau memang pakcik!Kau tahu,aku sanggup berlapar tengah hari ni sebab nak jimat duit,kau sedap-sedap je suruh aku melabur untuk kad yang entah apa-apa namanya ni..


Kad Rabbit 1 Malaysia

Dekat belakang kad tertulis.. 'BIT! sekali masuk.BIT! sekali keluar.BIT! BIT! kad rabbit'..
-->Kepala hotak kau..haha

Bertambah malang lagi bila aku seolah-olah terkepit kat tepi tiang besi dengan dikelilingi brader-brader macho yang wangi-wangi belaka..Ni kalau kau angkat ketiak dekat sebelah aku,aku akan sepantas kilat bukak handbeg,keluarkan perfume & sembur kat ketiak kau..Confirm kau malu gilakk..Sepatutnya kau ucap terima kasih tau! haha

Sampai LRT,aku cool & happy je la..Naik tren bertambah happy lagi sebab dapat duduk hujung,boleh tidur.. :') Tapi sepanjang perjalanan hati jadi tak tenang balik.Tren tu tiba-tiba jadi lembab nak mamp*s sebab terlalu lama berhenti kat tiap stesen..'Ini entah pukul berapa aku sampai pun tak tahu la'..Perut dah lapar sangat..Aku terus mesej adik :

'mak masak apa?aku tak makan lagi ni'

Tak sampai seminit dia reply:

"sambal ayam & lauk ikan masak lemak cili padi"..

Perrgh terus telan air liur..Sebenarnya aku saje je mesej tanya pasal makanan kat rumah sebab nak happy kan diri dengan membayangkan lauk-lauk tu..Terima kasih mak!

Sampai Pasar Seni,jenuh pulak mencari bas yang menuju ke Stesen Hang Tuah..Dah letih berlegar macam orang tak tentu arah,terus aku ringan-ringankan mulut tanya orang:

'Bang,kat mana bas yang pergi stesen Hang Tuah?

'Oh nak ke Seremban ke?Bas tu dah pindah ke Puduraya,dik..Kena tunggu kat sana'

'Apa?kuang ajaq!Apesal pindah sana..Saya penat tau naik tren jauh-jauh,drebar bas tu sedap-sedap je nak pindah tempat..Saya penat ni abang tau tak.dah la lapar!'

haha tipu je..dialog sebenar :

'Oh yeke bang?Terima kasih ye..'

Disebabkan aku ni jahil jalan KL,aku call ayah mintak pertolongan..Direction yang ayah bagi sangat membantu..Dalam keadaan hujan,aku tabah je jalan kaki laju-laju menuju ke Pudu sambil makan budu pakai sudu..Jalan macam samseng pun ada..(^_^)

Tak lama jugak menunggu bas Seremban tu nak gerak..Selamat la kan..Aku ni dah cukup letih bawak beg lappy yang berat,campur lagi keberatan buku yang baru beli dengan harga yang sungguh 'murah' tadi..Nak patah tulang belakang aku..Naik bas,duduk je kat seat,aku terus keluarkan earphone dan layan lagu tamil..haha tak habis-habis dengan tamil kau!

Bayangkan,aku keluar dari UIA pukul 2pm,sampai Seremban pukul 6.30pm..Macam nak balik ke utara pulak! Dah la aku ni pengguna kenderaan awam yang tegar..Bila dah berlaku macam ni,rasa nak boikot je..Protes la cam ni! (haha ada aku kesah? :')

***********************************************

p/s : Alhamdulillah..gembira rasanya sebab Malaysia akhirnya capai jugak kemenangan yang pertama selepas 5 perlawanan apabila dapat mengalahkan Korea 3-1 dalam game hoki piala Sultan Azlan Shah tadi..(sebut sekali nafas tanda bangga)..Tahniah untuk skuad negara! :')

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...